wie zijn wij?

wij zijn jesse en yme, twee delftse strategic product design studenten, die hun passie voor design en duurzaamheid hebben gecombineerd om handgemaakte en duurzame kleding aan te kunnen bieden.


het begon als hobby, met t-shirts schilderen op de studentenkamer voor vrienden en familie. toen de vraag toe begon te nemen, was er een manier nodig om dit sneller te doen, zonder de waarde van een handgemaakt product te verliezen. zo zijn we begonnen met zeefdrukken.


met vrachtwagenachteruitkijkspiegel willen we tegengeluid geven aan alle fast fashion trends die tegenwoordig spelen. door het ambacht achter het shirt weer terug te brengen willen we de waardering die jij voor je kleding voelt vergroten. wij streven naar kleding die verantwoord is om te dragen en met respect voor mens en natuur wordt geproduceerd, lees hier meer over op de duurzaamheidspagina.


wij zien het zo: hoe meer liefde wij erin stoppen, hoe meer jij ervan zult genieten.

de start
april 2022

de start

dit bedrijf is begonnen als hobby door te gaan schilderen op shirts. het eerste exemplaar? billen.

de eerste zeef
juni 2023

de eerste zeef

na meer dan een jaar en 10 geschilderde shirts verder kwam het idee om niet meer 8 uur per shirt te schilderen maar de kunst van het zeefdrukken te ontdekken.

eigen atelier
november 2023

eigen atelier

om gelijk door te pakken wist ik dat ik niet meer alles vanaf mijn studentenkamer kon doen, door een gelukkige ontmoeting ben ik aangesloten bij the kickstart lab. hier heb ik de plek gekregen voor een tafel wat ik mijn atelier noem.

en nu?
september 2024

en nu?

op dit moment ben ik druk bezig om van deze hobby een heus bedrijf te maken, daarom is sinds september de "ik" een "wij" geworden met de komst van yme. vind je het leuk wat we doen en sta je achter ons doel, hou de socials dan in de gaten :)

wij houden niet van fast fashion

wat zijn de gevolgen van fast fashion eigenlijk?


  • de kwaliteit gaat achteruit

door het snelle tempo kiezen producenten kwantiteit over kwaliteit, hierdoor worden goedkopere textiel, kleurstoffen en productietechnieken toegepast. sommige merken vinden het ook niet erg als kledingstukken sneller kapot gaan aangezien jij dan weer nieuwe kleding zal kopen.


  • slechtere werkomstandigheden

het is geen geheim dat door dit tempo de werkomstandigheden niet best zijn. bedrijven zijn er het liefst ook niet open over waar en hoe ze nou hun kleding laten maken.


  • meer impact op het milieu

ja, het is slecht voor het milieu al die kleding, maar wat dan? een shirtje kost 2.700 liter water (national geographic, 2013) om te maken en dit gaat vaak ook nog eens gepaard met gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen. de kledingindustrie is de nummer twee van schoonwater vervuilers. en wat gebeurt er met al die energie die in de kledingindustrie wordt gestoken? helaas gaat daar veel van verloren. er wordt geschat dat er zo'n 10.000 kledingstukken per 5 minuten op de schroothoop belanden.


winkel bewust en kies kwaliteit boven het goedkope shirtje waar je stiekem toch al een beetje over twijfelt.


(ellis, 2021)